Forum ChasingDreams

Waar alle HR-fans van harte welkom zijn
Het is nu 28 maart 2024, 10:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 jul 2014, 10:33 
Offline
Chasing Dreamer
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 23 jan 2014, 11:11
Berichten: 145
Absoluut 'mijn soort' boek, wel een oudje en het verhaal lijkt veel op die van Cynthia Ann Parker, wat minder romantisch dan ik normaal lees maar nog steeds een goed boek.
Via goodreads is die te vinden onder deze titel ; Season of Yellow leaf by Douglas C jones


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 19 jul 2014, 18:27 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 21 mei 2008, 08:02
Berichten: 3479
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Nationale vlag:
Netherlands
Annet schreef:
Absoluut 'mijn soort' boek, wel een oudje en het verhaal lijkt veel op die van Cynthia Ann Parker, wat minder romantisch dan ik normaal lees maar nog steeds een goed boek.
Via goodreads is die te vinden onder deze titel ; Season of Yellow leaf by Douglas C jones


Ik was eigenlijk benieuwd waar het boek over gaat, dus ben even gaan surfen. Een tijdje geleden hadden we de vraag naar titels die over indianen verhalen gingen. Misschien is dit ook nog een tip, ondanks dat het al een wat ouder boek is ( 1983 ) :wink:

De geschiedenis van de tientallen jaren durende guerrillastrijd en de laatste jaren als vrij levend jagersvolk van de Comanches, die leefden in het huidige Texas en de aangrenzende gebieden van New Mexico, Colorado en Noordoost Mexico. Het verhaal wordt verteld rondom de belevenissen van een vrouw, die als klein meisje, dochtertje van kolonisten uit Wales, ontvoerd wordt door een groepje Comanches om "de stam kinderen te geven". De beschrijving van de avonturen en het dagelijks leven in een rondtrekkende familiegroep van Comanches is heel authentiek; ondanks dat de hoofdfiguur een meisje is, wordt er echter heel weinig verteld over het leven en de positie van de vrouwen in de groep. Het verhaal is spannend en informatief en kan goed vergeleken worden met de in het Nederlands vertaalde boeken van Dee Brown: 'Begraaf mijn hart bij Wounded Knee' en 'Mary, geliefde vrouw van de Creek'.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 19 jul 2014, 18:32 
Offline
Chasing Dreamer
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 23 jan 2014, 11:11
Berichten: 145
Het schijnt zoals ik het begrijp dat niet veel mensen in nederland 'mijn soort' boeken graag lezen, de utigever van candlelight historische romans heeft me dat ook een keer laten weten
daarom geven hun boekjes niet meer uit met indianen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 jul 2014, 21:44 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 04 feb 2010, 08:15
Berichten: 1337
Woonplaats: tubbergen
Ik hou wel van dit soort boeken. Een van mijn lievelingsboeken is Tecumseh van James Alexander Thom.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 jul 2014, 06:19 
Offline
Chasing Dreamer
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 23 jan 2014, 11:11
Berichten: 145
die heb ik ooit geprobeerd maar dat vondt ik weer net te zwaar, :-)

nog wat over dagen van het vallend blad

Gedurende vele jaren waren de Comanches heer en meester over uitgestrekte gebieden in het westen van Texas en verdedigden zij zich succesvol tegen alle vreemde indringers.
De mannen waren geduchte jagers en dappere krijgers, en werden zowel door de andere indianenstammen als door de Spanjaarden, Mexicanen en Texanen geacht en gevreesd. Zij vochten tegen verschillende vijanden en vaak gingen zij speciaal op rooftocht om kinderen gevangen te nemen met het doel hen als Comanches op te voeden en groot te brengen, zodat zij zich later bij de stam konden aansluiten. Vele blanken werden op dergelijke wijze ontvoerd en leefden lange tijd als blanke indianen in het kamp van de Comanches.

Dagen van het vallend blad bevat het schokkende maar ook vertederende relaas van een meisje dat in 1830 op tienjarige leeftijd door de Comanches werd gekidnapt. Zij, die door de indianen 'de uitverkorene' werd genoemd, verzette zich aanvankelijk heftig tegen het leven in gevangenschap, doch naarmate de tijd vorderde leerde ze steeds meer van hun taal, hun gewoonten en hun beschaving kennen en waarderen.

Dagen van het vallend blad is een verhaal van ontberingen en moed, van opoffering en waardigheid in een wereld die voortdurend door vijanden werd bedreigd. Het geeft een onvergetelijk beeld van de nadagen van een volk dat gedoemd was ten onder te gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 jul 2014, 09:29 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 04 feb 2010, 08:15
Berichten: 1337
Woonplaats: tubbergen
Het verhaal van Cynthia Ann Parker heb ik ook gelezen, vind het ook echt ontzettend goed.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 jul 2014, 09:30 
Offline
Chasing Dreamer
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 23 jan 2014, 11:11
Berichten: 145
Absoluut, en het lijkt ook in dit boek over cynthia te gaan, ook Naduah van Lucia St. Clair - robson is haar verhaal mooi beschreven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 jul 2014, 09:36 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 04 feb 2010, 08:15
Berichten: 1337
Woonplaats: tubbergen
Ik bedoelde ook eigenlijk Naduah Van Lucia St.Clair Robson.
Een aantal weken geleden heb ik Hanta Yo gekocht van Ruth Beebee Hill.
Nog niet gelezen, ken jij dat boek?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 jul 2014, 09:38 
Offline
Chasing Dreamer
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 23 jan 2014, 11:11
Berichten: 145
Ik heb dat boek kortgeleden via via gekregen maar nog niet aan begonnen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 20:01 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 21 mei 2008, 21:18
Berichten: 345
Woonplaats: Zaanstad
Dit boek al heel lang in mijn bezit. En gelezen. Ik vond het een goed boek; maar in mijn jongere jaren vond ik het geweld niet fijn om te lezen. Ondanks kwam ik het boek weer tegen en heb het gekocht voor mijn schoonvader die
interesse heeft in indianenverhalen. Ik heb nog geen reactie van hem gehad, maar ik vond het een erg mooi boek. Ga het zeker binnenkort weer herlezen misschien kan ik het nu beter relativeren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling