Forum ChasingDreams

Waar alle HR-fans van harte welkom zijn
Het is nu 28 maart 2024, 19:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 sep 2011, 15:05 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 19 maart 2006, 19:58
Berichten: 3218
Nationale vlag:
Netherlands
Hieronder kan de boekbespreking starten!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2011, 14:39 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 06 maart 2007, 14:16
Berichten: 2301
Woonplaats: Lier
Nationale vlag:
Belgium
Jane Watt - Vrouwe van Llyn

1998. Nell keert na jaren met haar echtgenoot Grant terug naar Wales, haar geboorteland. In de ruines van het oude kasteel op het schiereiland Llyn waar ze als kind al elke steen van bestudeert heeft gebeurt iets merkwaardigs, plots bevind ze zich in 1198 én in het lichaam van Elen, die pas gehuwd is met Rhys, de kasteelheer.
Nell/Elen heeft het er moeilijk mee dat ze zich plots in een andere tijd bevind en ze mist haar familie en Grant dan ook heel erg. Gelukkig moet Rhys al snel een tijd weg en heeft ze de tijd om haar omgeving in zich op te nemen en te wennen. Ze ontmoet ook de jaloerse Gwenllian, een nicht van Rhys, die het haar niet makkelijk maakt. Ze raakt bevriend met Owain, Rhys’ vriend en achterneef, en later ook met diens vrouw Ceinwyn. Nadat Rhys weer terug is en ze hem gaandeweg beter leert kennen wordt ze verliefd op hem en begint ze ook echt een relatie met hem. Echt erotische scènes zijn er niet, maar er komen wel meerdere romantische momenten in voor. Het huwelijk van Elen en Rhys is meestal vreugdevol, ondanks dat hij soms maanden weg is met zijn schip voor de handel, zo krijgt ze doorheen het boek meerdere kinderen. Maar er zijn ook trieste momenten, er gaan enkele personages dood.
Het verhaal heeft ook een politiek kant, na de dood van de Engelse koning Richard is prins John koning geworden, Elens broer steunt hem, Rhys en Elen zijn de Welse koning Llywelin trouw en ze ontmoeten hem en diens familie meermaals. De relatie tussen Elen en Rhys staat centraal, ook die tussen haar en Dafydd, haar zoon.
Het verhaal eindigt in 1231 kort na de dood van Elen. Het zit goed in elkaar en is boeiend geschreven, alleen het politieke gedeelte is soms wat enerverend, weer een strijd, weer een oorlog.

Nog wat over het tijdreis gedeelte van het boek: Nell vermoedt dat de echte Elen in haar lichaam, in 1998 dus, terecht is gekomen. In de loop van het verhaal, als Nell Elens grootmoeder ontmoet, wordt wel al één en ander duidelijk, maar niet voldoende. In het boek wordt hierover verder niets meer verteld, dus dat blijft een raadsel.

7,5/10


Laatst bijgewerkt door Martine op 20 sep 2011, 15:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2011, 14:59 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 14 mei 2010, 13:10
Berichten: 218
Ik vond dit een heel goed boek, vooral ook omdat het het hele leven van het personage beschrijft en dat mis ik vaak bij de meeste historische romans, ze stoppen bij het moment waarop de personages denken en nu leven we nog lang en gelukkig en dat is natuurlijk niet altijd zo..

Dit verhaal beschrijft het gelukkige en het droevige en daarom vind ik dit boek zo goed en ik vind het ook leuk dat het een tijdreisverhaal is, dat geeft mijn het gevoel dat het misschien mij ook een keer zal overkomen :wink: en dat ik ook in die geweldige tijd terecht kom haha (wisten jullie trouwens dat sommige wetenschappers het niet onmogelijk vinden dat dit kan? er is nog hoop! :razz: )
En verder heeft de schrijver een hele mooie schrijfstijl, jammer dat dit het enige boek van haar is, ik zou hem zeker kopen als ze er nog een vertaald zou worden.

Een echte aanrader als je het mijn vraagt :382:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2011, 15:09 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 06 maart 2007, 14:16
Berichten: 2301
Woonplaats: Lier
Nationale vlag:
Belgium
ik heb even een datum verandert, (ik zal namelijk ver in de toekomst :wink: )

ik weet dat Jane Watt nog een boek heeft geschreven: the dragon's fire, dat is niet vertaalt in het Nederlands

groetjes
Martine


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2011, 17:54 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 08 feb 2006, 19:43
Stemming:
Blij
Berichten: 4502
Woonplaats: Lewedorp
Nationale vlag:
Netherlands
xtessaavdh schreef:
Ik vond dit een heel goed boek, vooral ook omdat het het hele leven van het personage beschrijft en dat mis ik vaak bij de meeste historische romans, ze stoppen bij het moment waarop de personages denken en nu leven we nog lang en gelukkig en dat is natuurlijk niet altijd zo..


Heb het nu niet mee kunnen lezen en ga ik ook niet meer aan toe komen voor de nieuwe keuze, maar dit is iets wat ik me nog heel goed kan herinneren en wat ik ook heel erg mooi vond.
Het doorgaan in het verhaal, niet stoppen als ze elkaar gevonden hebben en happy in love zijn.

Ik ben gek op tijdreisverhalen. De magie, geschiedenis en toekomst gemengt... is helemaal mijn ding. Zeker als het verhaal mooi EN realistisch geschreven word (zoals bijv De Reiziger serie waar ook veel historische feiten in verwerkt worden).

Kan me de precieze details van dit boek niet meer echt herinneren, maar het verhaal in grote lijnen wel en weet dat het verhaal me enorm boeide, maar dat er ook een punt was waar ik even wat moeilijker doorheen kon komen, maar daarna werd dat weer helemaal goed gemaakt.
Zeker een aanrader voor timetravel-fanaten.
Ik heb het een 8+ gegeven als ik het me goed herinner (het was meer dan een 8, maar niet genoeg voor een 9 weet ik nog :wink: :razz: )


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 16:17 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 19 maart 2006, 19:58
Berichten: 3218
Nationale vlag:
Netherlands
Hoi inmiddels heb ik het ook gelezen.
Ik moest even wachten voordat ik het binnen had van de bieb maar nu is het dan uit
Ik moet zeggen dat ik op een aantal dingen het eens ben met jullie maar het enthousiasme wat jullie voor het boek hebben heb ik zeker niet
Ik ben dan ook blij dat ik het niet heb aangeschaft maar via de bieb heb geleend

Ik vond het zeker goed dat je het levensverhaal van Elen te lezen krijgt en dat het dus verder gaat als waar het in een gemiddelde roman meestal eindigt. Daarom hou ik zo van series omdat je daar meestal ook nog meer over de personen te weten komt

Citaat:
Nog wat over het tijdreis gedeelte van het boek: Nell vermoedt dat de echte Elen in haar lichaam, in 1998 dus, terecht is gekomen. In de loop van het verhaal, als Nell Elens grootmoeder ontmoet, wordt wel al één en ander duidelijk, maar niet voldoende. In het boek wordt hierover verder niets meer verteld, dus dat blijft een raadsel.

Maar één van de dingen die mij tegenviel was bovenstaande. Ik vond het niet voldoende om niet te weten wat er met de echte Elen is gebeurd en met Grant, juist omdat er wel een link naar wordt gelegd door de vermoedens die Nell heeft

Waar ik ook tegen aan liep is al die historische feiten en de namen, ik vond het in begin wat verwarrend maar dit draaide later wat bij

En ik vond juist dat Nell wel heel snel het roer omgooide en het allemaal wel ok vond dat ze in een ander tijdperk geworpen was.
En soms vond ik dingen elkaar tegen spreken in de schrijfstijl
Maar goed, zo zie je maar weer dat smaken totaal verschillende kunnen zijn
Ik vond het een boek wat ok was om te lezen maar heb veel betere boeken gelezen en ik moet ook eerlijk zeggen dat dit niet een boek is wat mij dichterbij het lezen van een historische roman heeft gebracht
Daar was ik namelijk wel benieuwd naar. Misschien komt dat ook wel doordat het een tijdreis verhaal is.. dat kan natuurlijk ook
maar goed dat is mijn mening :382:
En dat vind ik ook het leuke aan het hele boekbesprekingsidee, dat je ook in 'discussie' kunt gaan over een boek

groetjes lalea


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 19:58 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 08 feb 2006, 19:43
Stemming:
Blij
Berichten: 4502
Woonplaats: Lewedorp
Nationale vlag:
Netherlands
Lalea schreef:
Ik vond het een boek wat ok was om te lezen maar heb veel betere boeken gelezen en ik moet ook eerlijk zeggen dat dit niet een boek is wat mij dichterbij het lezen van een historische roman heeft gebracht
Daar was ik namelijk wel benieuwd naar. Misschien komt dat ook wel doordat het een tijdreis verhaal is.. dat kan natuurlijk ook
maar goed dat is mijn mening :382:
En dat vind ik ook het leuke aan het hele boekbesprekingsidee, dat je ook in 'discussie' kunt gaan over een boek
groetjes lalea


Ik kan me voorstellen dat dit boek je niet dichtbij het lezen van een HR heeft gebracht. Denk dat je dan inderdaad niet een timetravel moet hebben. Voor een typische HR denk ik dat je het beste een regency of middeleeuws verhaal kan nemen.

Ben het ook met je eens dat ik zeker betere boeken heb gelezen en zeker ook betere timetravels. Aangezien dit een onderwerp is wat mij helemaal ligt, heb ik er ook de nodige in mijn kasten staan. :wink:
Zo is er voor mij geen beter timetravel dan De Reiziger-serie, al is dat ook weer niet typisch HR. Het is wel historisch (wat feiten betreft zelfs veel beter dan de gemiddelde HR) maar toch op een andere manier.
Een typische HR timetravel waar ik ook helemaal verliefd op ben is Gevangene van haar hart van Jude Deveraux.

Denk persoonlijk dat we HR en timetravel gescheiden hadden moeten houden. Misschien dat we dat een volgende keer alsnog kunnen doen.
Er zijn zoveel verschillende onderwerpen/subgenres in HR dat het wel heel moeilijk word natuurlijk.
Maar misschien dat we toch beter kunnen uitsplitsen? Je kunt HR tenslotte uitsplitsen in vanalles (bijv: Schotland, Engeland, Ierland, USA, Middeleeuwen, Regency, Western, Indianen, magisch tintje, tijdreis, Vikingen, Piraten, reisverhalen, etc etc).

Een suggestie?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2011, 15:01 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 19 maart 2006, 19:58
Berichten: 3218
Nationale vlag:
Netherlands
Hoi hoi Andrea

leuk om je reactie te lezen
En suggesties zijn natuurlijk altijd welkom
Ik zal er even een topic over openen
En op zichzelf heb ik wel een aantal timetravel romans gelezen, en het idee op zichzelf spreekt me echt wel aan

Maar ik was eigenlijk wel benieuwd of nog meer dames het boek hebben gelezen en wat zij er van vinden :D

groetjes lalea


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling