Forum ChasingDreams

Waar alle HR-fans van harte welkom zijn
Het is nu 28 maart 2024, 19:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 jan 2014, 12:07 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 08 feb 2006, 19:43
Stemming:
Blij
Berichten: 4502
Woonplaats: Lewedorp
Nationale vlag:
Netherlands
Hoe zit de wereld in elkaar in deze trilogie?
Het is onze wereld in een verre toekomst, na vele oorlogen e.d. Wat uiteindelijk een wereld word die bestaat uit 13 districten en het Capitool. Het Capitool is de baas, ondanks dat zij volledig afhankelijk zijn van alle grondstoffen uit de verschillende districten.
District 13 is een waarschuwing als het ware. Het Capitool heeft district 13 vernietigd met bommen in de 'Dark Days'. Hun manier van zeggen: dit is wat er gebeurt als je in opstand komt tegen het Capitool en President Snow.
Daarom zijn er ook de Hongerspelen. Ieder jaar word uit elk district een jongen en meisje gekozen die mee moeten doen in de Hongerspelen. Hier vechten 24 jongeren tot de dood, tot er 1 winnaar over is. Als straf voor de rebellen in de 'Dark Days'.
In het Capitool zijn de Hongerspelen gewoon een show, een tv-hit. Terwijl in de districten (de meeste erg arm en hongerig) het ieder jaar opnieuw een nachtmerrie is, om te zien wie er gekozen worden bij De Trekking en hoe zij vermoord worden in de Hongerspelen.

Katniss Everdeen is de 'heldin' in deze boeken. Een meisje van 16 uit district 12.


Boek 1:
Katniss' zusje Primrose word gekozen bij De Trekking. Katniss enige doel, sinds haar vader overleden is, is zorgen voor haar zusje (en moeder). Katniss kan het niet aanzien en meld zich als vrijwilliger ipv Prim.
De jongen die gekozen word is Peeta, een bakkerszoon die al jaren stiekem verliefd is op Katniss. Maar Katniss ziet hem in feite alleen als een 'rijkeluiskind'. Na afscheid worden ze met een trein naar het Capitool gebracht voor de Hongerspelen.
In de trein leren ze hun mentor Haymitch kennen (een oud-winnaar van de Hongerspelen die continu dronken is) en hun team van stylisten om hun zo goed mogelijk voor de dag te laten komen in de show.
Peeta bepaalt in feite voor een groot deel hoe het publiek hem en Katniss zien. Want hij verteld bij de interviews vooraf dat hij al jaren verliefd is op haar en dat het voor hem dus onmogelijk is om deze spelen mee te maken... het word Katniss OF Peeta, maar nooit allebei.
Het verhaal vervolgt in de voorbereiden van de spelen en de spelen zelf, die uiteraard zeer bloederig zijn en heftig.
Zij worden de 'starcrossed lovers' van district 12. Waar heel erg op in gespeeld word.
Zo krijgen zij ook sponsors in de spelen zelf, die hun eten en medicijnen leveren.

Eind van het verhaal: Zij blijven als 2-tal over wat hun in feite beide winnaars zou moeten maken, totdat de tijdelijk ingevoerde regel dat een duo uit zelfde district mag winnen weer ingetrokken word. Peeta weer dat hij nooit zou kunnen winnen van Katniss, die al jaren ervaring heeft met jagen en zegt dat zij het moet afsluiten. Katniss wil dit niet en herinnert zich een gesprek uit het verleden met vriend Gale over de spelen en dat het Capitool hun winnaar moet hebben. Zij pakt dodelijke besjes uit haar zak en stelt voor beide de helft te nemen... om het op die manier af te sluiten en te zorgen dat het Capitool toch GEEN winnaar heeft.
Op het moment dat ze de besjes willen slikken word omgeroepen dat er 2 winnaars zijn, dat de spelen klaar zijn.

Op het eind van het boek komt je erachter dat het Capitool woedend is over die actie van Katniss. Later komt je erachter dat die ene actie ervoor zorgt dat mensen in de districten ook in opstand komen tegen de regels van Het Capitool.
Katniss krijgt de opdracht om iedereen te overtuigen van een leugen... dat zij met die besjes kwam omdat ze niet zonder Peeta wilde leven.
Peeta was echter volledig eerlijk gedurende de spelen en was echt smoorverliefd en hij komt er nu pas achter dat Katniss op zijn minst deels heeft gelogen over hoe zij zich ECHT voelde.

Boek 2:
Katniss en Peeta moeten een tour langs alle districten doen, als de winnaars van de Hongerspelen. Katniss krijgt vooraf bezoek van President Snow die haar verteld dat ze alles moet doen om de wereld ervan te overtuigen dat zij en Peeta smoorverliefd zijn en alles moet proberen om de opstandelingen te kalmeren.
Al snel blijkt echter dat dit volledig onmogelijk is. Er is teveel rebellie en het beeld dat zij hen gegeven heeft laat zich niet uitwissen.
Ondertussen is Katniss heel erg in de war over haar gevoelens naar Peeta toe en ook Gale, haar jeugdvriend.
Een tijdje na de tour wordt er gekozen hoe de Hongerspelen van dit nieuwe jaar zullen zijn. Dit is namelijk een ander soort Hongerspelen… de Quarter Quell. Elke 25 jaar is deze ‘jubileum-Hongerspelen’. En deze keer… worden de tributen voor deze Hongerspelen gekozen uit alle winnaars van de eerdere Hongerspelen.
Omdat er in district 12 in totaal maar 3 oud-winnaars zijn is het al snel duidelijk: Katniss moet terug de arena in en… Peeta of Haymitch ook. Peeta is van plan met Katniss mee te gaan, om haar te beschermen en te zorgen dat zij voor een 2e keer wint. Als Haymitch gekozen word bij de trekking meldt Peeta zich dan ook gelijk als vrijwilliger. En Haymitch is weer hun mentor.
Katniss wil er alles voor doen om te zorgen dat Peeta dit keer wint. Zij heeft haar kans gehad en weet dat President Snow haar met opzet opnieuw de arena gewerkt heeft. Het is niet de bedoeling dat zij het overleeft. Waar je echter pas op het eind van het boek achter komt is dat er heel andere plannen gemaakt zijn, waar Katniss en Peeta allebei niks van weten.
De rebellen hebben al veel meer bereikt dan dat we wisten. Op het moment dat Katniss de beschermende bol rondom de arena vernietigd begint de oorlog! Katniss en een aantal anderen worden door de rebellen gered en naar district 13 gebracht. District 13 bestaat bijna volledig ondergronds en heeft heel wat bereikt, terwijl iedereen dacht dat het hele district vernietigd was.
Peeta word echter niet gered door de rebellen. Het Capitool krijgt hem en de andere spelers uit de arena te pakken en zullen hen ongetwijfeld gebruiken om de rebellen, en voornamelijk Katniss, te breken.

Boek 3:De opstand veranderd in een oorlog. Katniss wordt het gezicht van de opstandelingen. Ze wordt ertoe gedwongen, zoals tot nu toe nog met alles zo geweest is.
Hoe gaat het verder? Hoe gaat het met Peeta, wat gebeurd er met hem?
Hoe zal de oorlog verder gaan? Hoe komt Katniss hier doorheen?

Ik wil niet teveel verklappen over het derde boek. Wil alleen zeggen dat er de nodige verrassingen zijn en dat het gaat zoals moet vind ik.


Mijn beoordeling:
Ik ben serieus onder de indruk van deze trilogie! Gisteren het laatste deel (Mockingjay) uitgelezen en de laatste hoofdstukken moest ik de tissues naast me houden. Ik heb voor het eerst in tijden zitten huilen bij een boek.
Ik had moeite met het karakter van Katniss. Begreep niet hoe ze soms zo stom kan zijn en hoe laat ze sommige dingen in de gaten kreeg. Maar je komt erachter waarom ze is zoals ze is. Haar karakter is goed uitgewerkt. Je ziet haar veranderen in de loop van de boeken.
Vind het enorm goed hoe Collins geschreven heeft hoe een oorlog begint en wat voor invloed dit heeft op mensen. Hoe Katniss als het ware meegesleept word in alles. Hoe weinig ze zelf over haar leven te zeggen heeft. En niet alleen zij, maar iedereen.
De negatieve beoordelingen over deel 3 snap ik wel, maar ben ik het niet mee eens. Dat heb ik overigens wel vaker. Het einde is hoe het moet zijn, het kon niet anders dan dat Katniss en Peeta samen eindigen.
Nogmaals…. Ik ben serieus onder de indruk! Dat is alweer een poos geleden dat ik dat had bij een boek. Het is heftig en luguber soms. Het is een beetje science fiction, maar toch ook weer niet. Ik ben in elk geval heel blij dat ik ze gelezen heb en raad het zeker aan om ze te lezen.

Mijn cijfer: 9


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 jan 2014, 07:39 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 21 mei 2008, 08:02
Berichten: 3479
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Nationale vlag:
Netherlands
Mooie beoordeling Andrea! Ik heb ze onlangs als e-book binnen gehaald, maar ik denk niet dat het mijn ding is.
Alhoewel ik wel van historie gecharmeerd ben, maar dan niet in de toekomst haha. Aan de andere kant moet je soms gewoon in een boek beginnen, wie weet hoe het uitpakt :cool:
Fijn dat jij er zo van genoten hebt :382:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 jan 2014, 10:41 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 08 feb 2006, 19:43
Stemming:
Blij
Berichten: 4502
Woonplaats: Lewedorp
Nationale vlag:
Netherlands
Ik ben ook niet zo van dat toekomst- of sf-gebeuren hoor Mir, daarom was ik ook verbaasd dat ik ze zo goed vond.
Wat ik voornamelijk leuk vind is de karakters en hoe ze groeien. Daarnaast is het hele deel van een reallife-show, maar oorlogversie volgens mij nog niet eens zo ver gezocht in deze tijd.
Zo is ze ook begonnen met schrijven las ik. Door een soort van Robinson en echte oorlogsbeelden te mengen als het ware.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 jan 2014, 22:02 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 23 jan 2005, 13:12
Berichten: 6114
Nationale vlag:
Netherlands
Ik wil deze nog wel eens proberen :382:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 jan 2014, 09:26 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 21 mei 2008, 08:02
Berichten: 3479
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Nationale vlag:
Netherlands
Sonja schreef:
Ik wil deze nog wel eens proberen :382:


Wie weet als ik veel tijd over heb, soms moet je de gok wagen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 jan 2014, 05:46 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 16 mei 2010, 02:56
Stemming:
Blij
Berichten: 39
Woonplaats: Den Helder
Nationale vlag:
Netherlands
Ik heb tot nu toe alleen nog maar de Hongerspelen van kaft tot kaft gelezen en ik moet zeggen dat hij beter was dan de film, ik heb de film als eerste gezien.
Soms moet je persoonlijke voorkeur op zij zetten en iets lezen wat je nog nooit eerder hebt gelezen.

Scarlett1987


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling