Forum ChasingDreams

Waar alle HR-fans van harte welkom zijn
Het is nu 20 apr 2024, 04:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 jun 2010, 15:45 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 29 maart 2008, 09:41
Berichten: 2423
Woonplaats: Vlaanderen
Het eerste wat me eraan opviel was dat het een eerder dun boek was. Bij de vertaling hebben ze wel hun best gedaan om het wat dikker te doen lijken met een stijve kaft en de bladspiegel :roll: . Maar ik het het in het Engels gelezen, maar wel gekocht in het Nederlands om mijn Saga te vervolledigen.
Het heet in het Engels dan ook Novella, want eigenlijk kortverhaal betekent, maar vertaald is als novelle. Zoals ik het heb geleerd op school, en een novelle een verhaal waarin een beslissende gebeurtenis gebeurt, die het verdere verloop van het verhaal bepaalt. Misschien oordeelde de vertaler wel dat het vampier worden van Bree die beslissende gebeurtenis is.

Het verhaal staat net als de Twilight-Saga in de ik-vorm, maar het is Bree die vertelt. Als het verhaal begint is ze drie maand vampier en ze vertelt hoe ze het vampier zijn van zichzelf ervaart en wat er gebeurt met de andere vampiers die rond de zelfde tijd 'veranderd' zijn. Ze vormen een soort gemeenschap, waar het helemaal niet vredelievend aan toe gaat. En alleen de sluwsten en de voorzichtigsten blijken te overleven.
Uit de schrijfstijl van Stephenie Meyer blijkt wel duidelijk dat Bree een heel andere persoonlijkheid is dan Bella.

Ik vond het vooral interessant om te lezen, als achtergrond bij boek 3 Eclipse, waarin oa. de strijd tussen het legertje nieuwe vampiers en de Cullens voorkomt.
Het is vlot geschreven, maar het loopt niet goed af met Bree. Dat weet je als je Eclipse gelezen hebt en het wordt in de titel van het boek ook al weergegeven. Toch hoopte ik het tegendeel.
Als je de Twilight-Saga goed vond, denk ik dat dit ook zal bevallen, dat was bij mij toch het geval.



Groetjes, Marleen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling