Forum ChasingDreams

Waar alle HR-fans van harte welkom zijn
Het is nu 27 apr 2024, 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008, 12:49 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 09 aug 2007, 13:10
Berichten: 134
Achtergrond van Vampire Academy:

Rose is een 17-jarige Dhampir. Ze heeft de snelheid en zintuigen van een vampier, maar kan net als alle mensen gewoon voedsel eten en zonnen. Lissa Dragomir is een koninklijke Moroi. De Moroi zijn levende vampieren, vampieren die geboren worden met een magische band met de aarde. En dan zijn er nog de Stigroi. De dode, levensgevaarlijke en nietsontzienende vampieren.

De Stigroi hebben het al sinds mensheugenis op de Moroi voorzien. Daarom laten de Moroi zich beschermen door de Dhampir. Koninklijke Moroi krijgen op jonge leeftijd al een Dhampir beschermer van dezelfde leeftijd toegewezen en Rose is die van Lissa. Ze zijn erg goed bevriend en Rose zal alles doen voor het welzijn van Lissa.

Dhampir en Moroi jeugd gaan naar hetzelfde internaat. Vampire Academy. Dhampirs volgen vechtlessen en theorie om de Moroi zo goed mogelijk te beschermen, de Moroi krijgen magielessen (maar nooit offensief) en dezelfde theorie. Rose en Lissa zijn van school weggelopen omdat ze ervan overtuigd waren dat het er niet langer veilig was.


Het verhaal:

Dat is twee jaar geleden. Nu zijn ze gevonden door een bende Dhampir beschermers van de school en worden ze mee terug gesleept. Omdat Rose verantwoordelijk is voor Lissa wordt zij flink gestraft. Ze mag voorwaardelijk blijven als ze voor en na schooltijd flink trainingen in gaat halen met Russische Dhampirlegende Dimitri Bellokov en verder niks meer uithaalt. Maar dat is vrij veel gevraagd van de mooie en explosieve Rose.

Met de kiezen op elkaar probeert ze uit de problemen te blijven en niemand een bloedneus te bezorgen -wat trouwens niet helemaal lukt. Ze komt erachter dat de dreiging van twee jaar geleden nog levendig aanwezig is- en Lissa in levensgevaar.

Ondertussen valt ze als een blok voor mentor-en-jonge-god Dimitri- en zij laat hem ook niet koud. Hij moet zich met geweld verzetten tegen zijn heftige gevoelens voor haar want een relatie tussen Dhampirs is praktisch verboden. Het gevaar loert en ziet een buitenkansje... in de vorm van een lustspreuk voor de twee beschermers van Lissa...

__________________________________________________________________________________________________________________________


Dit boek doet in veel opzichten denken aan Harry Potter. Rose Hathaway heeft haar vader nooit gekend, en haar moeder is een bekende en gevreesde Dhampir beschermer die haar al 5 jaar links laat liggen. Ze is wordt praktisch opgevoed door het internaat en heeft een zware taak. Zeker na twee jaar afwezigheid loopt ze achter en moet ze nogal eens het onderspit delven in man-tot-man gevecht. Het verschil met Harry Potter is dat dit boek zich niet beperkt tot een onschuldig kusje hier en daar. Rose is uitdagend, levendig, vechtlustig en heeft lak aan de regels van de samenleving. Ze is amusant maar ook erg jong.

Rose is ongelooflijk bijdehand. Dat merk je al tijdens de eerste zin in de opening; I felt her fear before I heard her screams. Her nightmare pulsed into me, shaking me out of my own dream which had something to do with a beach and some hot guy rubbing sun tan oil on me. Ze is gewoon ontzettend cool.

De emoties en omgeving zijn erg goed beschreven. Wat wel jammer is is dat het elementen heeft van een typisch highschoolverhaal. Jaloerse meiden, stekende opmerkingen, verdachtmaking en een levendig roddelcircuit. Bovendien is Rose niet erg volwassen. Ze is naief, eigenwijs en puberaal op verschillende stukken.

Daarnaast is dit verhaal niet op zichzelf geschreven. Veel boeken worden als 1 deel geschreven om vervolgens na succes er een vervolg op te maken. Dit is meer het eerste deel van een heel dik boek, verdeeld in drie uitgaven. De relatie van Dimitri en Rose is ook niet af na dit boek. Die relatie is net begonnen. Dimitri houd vast aan zijn eer, maar Rose is van plan voor hem te vechten.

Ik voelde me wel een beetje oud op sommige stukjes terwijl ik dit verhaal las. 'Oh, ja zo was het op de middelbare school.' En dat terwijl ik de big 2-0 nog niet eens bereikt heb. Dit boek is super geschreven maar wel voor jong volwassenen.

4 uit 5 zilveren staken


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008, 14:18 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 05 feb 2005, 22:37
Stemming:
Cool
Berichten: 7382
Woonplaats: Oostvoorne ZH
Nationale vlag:
Netherlands
Het spijt me,...hoe goed ook,..geen vampieren voor mij,...
niks paranormaals overigens :? ,...geen geesten, wolven of wat dan ook,...

Ik heb er gewoon nooit van gehouden :? ,...

Maar je beoordeling is TOP! :D :382:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008, 14:44 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 04 jun 2007, 13:41
Berichten: 1030
Woonplaats: Hazerswoude dorp
Aangezien smaken nou eenmaal verschillen, vind ik t wel heeeeeel leuk klinken. Ga m snel ns bekijken :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2008, 16:28 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 09 okt 2006, 20:42
Berichten: 414
Woonplaats: Utrecht
O dit boek heb ik dus op de leestlijst staan, was me aanbevolen. Maar als het zo heel erg young adult is, dat jij je aan sommige dingen stoort, weet ik het nog niet.
Al vind ik het onderwerp zeker wel leuk.

Groetjes, Diana


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling