Forum ChasingDreams

Waar alle HR-fans van harte welkom zijn
Het is nu 28 maart 2024, 18:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 21:22 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 29 maart 2008, 09:41
Berichten: 2423
Woonplaats: Vlaanderen
Deze reeks is vertaald uit het Engels en heet daar Warriors. Het 'warrior'gedeelte is gelukkig niet de hoofdbrok van de boeken.
Het is een jeugdboekenreeks voor kinderen vanaf 9 jaar, maar volgens mij toch eerder geschikt voor een jaartje of twee jaartjes ouder. Mijn oudste dochter is er wild van, in zo'n mate dat ik ze ook wel wilde lezen :boek: .
Deze eerste reeks volgt de huiskat (=poesiepoes) Rufus, die meer verlangt van het leven dan zijn brokjes op vaste tijdstippen en het bos intrekt. Hij komt daar boskatten tegen en wordt opgenomen in een Clan. Het bos is onderverdeeld in vier gebieden, die elk toebehoren aan een kattenclan. De DonderClan is de Clan waar Rufus, die daar Vuurpoot wordt genoemd, in terechtkomt. Iedere Clan is een leefgemeenschap met een leider, een commandant, een medicijnkat, krijgskatten, moederkatten en oudsten. Afgezien van het verdededigen van het territorium, moet er voor eten gezorgd worden - ieder jaargetijde heeft zo zijn eigen moeilijkheden - de katten worden getraind, er breekt al eens een ziekte uit enz...
Vuurpoot doet het goed in de DonderClan en afgezien van wat problemen die een nieuwkomer kan tegenkomen klimt hij op en wordt hij Vuurhart, op het einde van de reeks wordt hij zelfs leider : Vuurster.
De reeks bestaat uit zes boeken, met in ieder boek enkele eigen verhaallijnen, en een overkoepelende verhaallijn die over de zes boeken loopt, en naar het einde toe zijn beslag krijgt.
Achterflappen van de boeken :
Citaat:
1. Al eeuwenlang delen vier wilde kattenclans het woud, volgens de regels die door hun voorouders zijn vastgesteld. Maar de DonderClan verkeert in groot gevaar, als de SchaduClan zich niet langer aan die regels houdt en probeert heer en meester van het hele woud te worden. Dappere krijgskatten sterven, soms onder vreemde omstandigheden...
Dan verschijnt er ineens een gewone huiskat op het toneel. Hij heeft Rufus en zijn komst markeert het begin van een nieuw tijdperk voor de Clans.
2. In dit spannende tweede deel van de Warrior Cats raken Vuurhart en de DonderClan verwikkeld in een heftige territoriumstrijd wanneer de WindClan uit hun jaaggebeid worden verdreven.
Zal de DonderClan erin slagen de WindClan te redden én hun eigen grondgebied te verdedigen tegen de SchaduwClan? En is de SchaduwClan wel de werkelijke vijand?
3. Vuurhart is nog steeds vastbesloten om erachter te komen of Tijgerklauw iets te maken heeft met de dood van Roodstaart. Maar tijdens zijn speurtocht stuit hij op geheimen die beter geheim hadden kunnen blijven...
Ondertussen veranderen de verhoudingen tussen de Clans onderling. Vroegere vrienden worden vijanden en sommige katten zijn beried tot het uiterste te gaan om hun doel te bereiken.
4. Tijdens de snikhete zomer krijgt Vuurhart een aantal verontrustende visioenen. Hoewel Tijgerklauw is verbannen, is hij er helemaal niet gerust op dat de DonderClan geen last meer van Tijgerklauw zal hebben. Ondertussen heeft hij, als jonge commandant, zijn poten vol aan de eigenwijze Wolkpoot en maakt hij zich ernstig zorgen over Blauwster. De leider van de DonderClan is geen schaduw meer van wat ze ooit was. Alles lijkt te wijzen op een naderende storm ...
5. De SchaduwClan heeft een nieuwe, duistere leider. Is hij tevreden met zijn macht, of groeit zijn wraakzucht sterker dan ooit tevoren?
Vuurhart vreest dat er een verband is tussen de opstand van Tijgerklauw en de verschrikkelijke nachtmerries vol dood en gevaar die hem 's nachts kwellen.
Ondertussen brengt een mysterieuze en kwaadaardige bedreiging het leven van iedere kat in gevaar. Vuurharts geliefde leider keert hun krijgsvoorouders de rug toe en hij vraagt zich af of ze gelijk heeft. Heeft de SterrenClan het voorgoed in de steek gelaten?
6. Na de dood van Blauwster wordt Vuurhart de nieuwe leider van de DonderClan. Tijdens het ritueel bij de SterrenClan ontvangt hij zijn negen levens en zijn nieuwe naam: Vuurster. Maar de SterrenClan doet ook een voorspelling:
‘Vier zal twee worden.
Leeuw en tijger zullen oorlog voeren
en bloed zal vloeien door het woud.’
Vuurster zal de betekenis van die woorden moeten ontrafelen om zijn vrienden te beschermen tegen Tijgersters niet aflatende zucht naar macht, die het hele woud in het verderf dreigt te storten.

Ik vind de boeken spannend en meeslepend, soms ontroerend. Hoewel de katten spreken, gedragen ze zich nog altijd 'kats', met hun typische gebaren en houdingen. Hoewel er af en toe strijd wordt gevoerd (het heet niet voor niets 'Warrior Cats'), gebeuren er vooral andere dingen in de verhalen. Jacht, opleiding van de jongen, kittens, verboden liefde (jaja :wink: ), kortom, in zekere zin een moderne thematiek omgezet naar een wereld waarin katten de hoofdrol spelen en waarin tweebenen (de mensen) een bijrol hebben. Niets menselijk is de katten vreemd, vriendschap, onderlinge verbondenheid, liefde, maar ook haat en nijd komen aan bod. Wat ik geen bezwaar vond, maar wat niet iedereen bevalt is dat er veel personages (katten) in voorkomen. Ze zijn niet altijd even goed uit elkaar te houden - hun naam duidt meestal op hun uiterlijk - het is soms even er de gedachten bijhouden. Er is wel een goede karaktertekening van de verschillende katten.
Hoewel de boeken wel afzonderlijk te lezen zijn, omdat in ieder boek het voornaamste uit de voorgaande boeken wordt vermeld, is het beter om vanwege de veelheid aan katten de boeken op volgorde te lezen. Het zijn jeugdboeken, die soms een tikje diepgang missen, maar absoluut ook geschikt voor volwassenen :mrgreen: . Een spatje bloed hier en daar kan je ook verwachten als de katten vechten.

Er is wel nog iets dat me van het hart moet : ik zou verwachten dat in boeken die 16 euro per stuk kosten minder fouten en onnauwkeurigheden staan. De tweede reeks, waar nu twee boeken van vertaald zijn, en het derde verschijnt binnen een aantal weken, koop ik dus niet meer, maar haal ik uit de bib :twisted: :boek: .


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 feb 2013, 22:18 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 23 jan 2005, 13:12
Berichten: 6114
Nationale vlag:
Netherlands
Grappig dat je het zelfde hebt gelezen als je dochter

Die van mij had dat met 50 tinten ( ze is dan ook al 18 ha ha )

Maar bij deze was ik eerder , zij kreeg de hype mee vanuit school
Zou toch niet zo snel bij zo,n soort boek zeggen , schat dat moet je een lezen :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling