Forum ChasingDreams

Waar alle HR-fans van harte welkom zijn
Het is nu 28 apr 2024, 00:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: japanse gedichtvormen
BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 09:18 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 04 feb 2010, 08:15
Berichten: 1337
Woonplaats: tubbergen
Sinds mijn interesse is gewekt voor de haiku heb ik wat informatie opgezocht over het onderwerp. Tot mijn grote verbazing zijn er verschillende soorten gedichtsvormen. Sommigen hebben al wat haiku's en tanka's gelezen. Het heeft allemaal te maken met het aantal lettergrepen waar een zinuit moet bestaan. Heel veel vormen lijken op elkaar. Soms maakt dat het makkelijk, soms ook moeilijker. Want je moet rekening houden met de lettergrepen. Als je een langer vers schrijft kun je wel beter je gedachten en gevoelens verwoorden. Ik heb een overzichtje gemaakt zodat het hopelijk iets duidelijker word.
De cijfers staan voor het aantal lettergrepen van de zin.

Bussokusekika: 5-7-5-7-7-7
Katauta : 5-7-7
Sedoka : 5-7-7-5-7-7
Choka : 5-7-5-7-5-7-5-7-5-7-7, je kunt hem zolang maken als je wilt> als de laatste 2 regels maar 7-7 zijn
Tanka : 5-7-5-7-7
Haiku : 5-7-5
Renga : 5-7-5 7-7 5-7-5 7-7 5-7-5 7-7 , kun je ook zo lang maken als je wilt, deze vorm word door meerdere
mensen geschreven. Als je maar eindigt met 7-7
Haiga : schilderij met bijpassende haiku 5-7-5
Baihun : verhaal met bijpassende haiku 5-7-5


Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd en vind je het ook heel interessant.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 jan 2014, 18:11 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 06 maart 2007, 14:16
Berichten: 2301
Woonplaats: Lier
Nationale vlag:
Belgium
ik wist helemaaal niet dat er zoveel verschillende zijn, alleen van de haiku had ik al gehoord
Leuk ze zo eens allemaal op een rijtje te zien :382:

groetjes
Martine


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 jan 2014, 21:39 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 04 feb 2010, 08:15
Berichten: 1337
Woonplaats: tubbergen
Dat wist ik eerst ook niet, alleen de haiku was voor mij bekend. Maar ik vind het allemaal heel interessant, je moet alleen opletten dat je niet met het aantal lettergrepen in de war komt. Met een haiku mag je trouwens meer lettergrepen gebruiken, dat geld alleen voor de 2e regel. In plaats van 7 kun je ook 9 of 11 lettergrepen gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling