Forum ChasingDreams

Waar alle HR-fans van harte welkom zijn
Het is nu 27 apr 2024, 08:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011, 12:10 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Productie-statistieken

Van medio juli tot medio september van 15.000 naar 41.000 woorden = gemiddeld 13.000 woorden per maand.

Begin oktober was 1e subdeel gereed/ geredigeerd: uiteindelijk 49.000 woorden. Redigeren kost tijd cq productie in woorden gaat omlaag maar de kwaliteit van het verhaal gaat omhoog. Beters!

Eind oktober was 2e subdeel gereed/ geredigeerd: 26.000 woorden; dat is nog eens een maandproductie.

Begin november een goede start gegeven aan 3e en laatste subdeel: nu al 10.000 woorden. Ik vermoed dat dit qua volume het ‘dikste’ subdeel gaat worden.

Lig prima op planning zo. :D

Ervaringen
Ik heb al eens eerder laten vallen dat ik mijn fantasy-trilogie wil verrijken met SF. Wat zal ik er van zeggen?

1e subdeel: fantasy.
Schreef vlot/ vond het gaaf.

2e subdeel: fantasy met SF.
Aan de ene kant vond ik het gevoelsmatig moeizamer gaan/ moest eraan wennen en mijn weg erin vinden. Het aantal woorden van dit subdeel is bijna de helft minder dan het 1e subdeel. Aan de andere kant - ondanks het moeizame gevoel en een pijnlijke duim – is de maandproductie niet minder. Al met al ben ik wel tevreden met de SF component en kon ik het goed inpassen in het totale verhaal. In Deel 3 pak ik de aangebrachte SF-clifhanger weer op. SF staat blijkbaar iets verder van mij af dan Fantasy, het is echter een verrijking van verhaal/ mijn ervaring.

Wat ik duidelijk ook leuk vind om te schrijven:
. Sarcasme, zat deels zelfs al in deel 1 De Doembrenger. Mijn inspiratie: de twee Sword & Sorcery helden Fafhrd en de Grijze Muizer uit de Zwaarden-serie van de schrijver Fritz Leiber; aanradertje, zeker als je net als ik ook van Jack Vance houdt.
. En zelfs enige black fantasy (wacht mijn inzending voor de Unleash Award maar af, mijn verwachting is hoog gespannen) in deel 2.
Wat zegt dat over mijzelf? Daar ga ik nog eens rustig over nadenken… :twisted:

3e subdeel: fantasy met een forse vleug magie
Ook dit wilde ik wel eens proberen. Tot mijn verbazing gaat mij dit (magie) zeer goed/ vlot af; ik had dat eigenlijk meer bij SF verwacht, maar het is precies omgekeerd. De lol van het schrijven van dit subdeel is groot!

Kortom collega-schrijvers: verlaat de gebaande wegen en probeer eens iets nieuws; ik kan het van harte aanbevelen. :wink:

:-( Ergens jammer (wel noodzakelijk €€) dat ik een drukke baan heb en schrijven in de spaarzame vrije uren moet doen. Heb nog genoeg inspiratie voor deel 3 en ook nog weer andere boeken. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: updeetje
BerichtGeplaatst: 21 nov 2011, 08:51 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Het eind van het 3e en laatste subdeel van deel 2 van mijn fantasy-trilogie New Earth komt in zicht.

Het component Sword&Sorcery groeit gestaag in dit subdeel. In de afgelopen 10 dagen twee hoofdstukken met totaal 7.000 woorden geproduceerd. De inkt stroomde de pen uit.

Ik verwacht begin volgend jaar deel 2 af te ronden. Geeft enerzijds een goed gevoel. Anderzijds voelt het als een naderend afscheid van een kind dat je op eigen benen de wereld in zet (wie herkent het gevoel?).

Daarna ga ik eerst een eigen redigeerslag in voor ik het ga laten proeflezen. Parallel daaraan ga ik nadenken over welke illustraties/ cover ik bij het boek vindt passen. De landkaartjes dienen ook nog verder ingekleurd te worden met nieuwe locaties.

Er is een nieuwe titel voor dit deel 2, maar gelet op mijn twee inzendingen aan Unleash Award, houd ik dat noodgedwongen nog even voor mij.

Vervolgens eens gaan kijken waar ik het ga laten uitgeven; heb al een eerste aanbod ontvangen.
Ondertussen al wat aanzetjes gemaakt voor deel 3. Heb af en toe ideeën/ inspiratie die ik niet verloren wil laten gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2011, 13:52 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 11 apr 2009, 09:12
Stemming:
Cool
Berichten: 2507
Woonplaats: Beek
Citaat:
(wie herkent het gevoel?).


Oh, dat herken ik maar al te goed :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: updeetje
BerichtGeplaatst: 06 dec 2011, 08:20 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Unleash Award
Twee inzendingen voor de Unleash Award zijn na een rijpingstraject met toch nog af en toe wat aanpassingen de deur uit.

New Earth deel 2
Kan ik mij weer concentreren op het completeren van deel 2 van New Earth. Ondertussen op 99.500 woorden, dus dat zal wel eindigen op rond de 110.000 in januari schat ik. Daarna proeflezen/redigeertraject van een paar maandjes verwacht ik.

Not done?
Geen idee of het ‘not done’ is, maar ik ga deel 1 De Doembrenger een beetje herschrijven om het beter aan te laten sluiten op deel 2 (en deel 3 die ook al in wording is):
• Wat karakterverdieping aanbrengen;
• én enige clifhangers verwijderen die ik achteraf niks vind;
• én verbeterpunten aanbrengen die ik ondertussen opgestoken heb van onder andere een pittige recensie.

Contract
Contract met Boekscout heb ik opgezegd per juni 2012. Ben daar weinig mee opgeschoten cq heb zelf de hele verkoop gedaan én over de kwaliteit/ prijsverhouding ben ik al helemaal niet te spreken. Er zijn betere alternatieven. Ga ik mij begin volgend jaar wel mee bezig houden; kan ik mooi deel 1 en deel 2 in nieuwe gelijkaardige vormgeving opleveren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2012, 08:09 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Afgelopen maand mijn gemiddelde schrijfsnelheid bij lange na niet gehaald. Slechts 4K woorden. Maar goed, dat is wel inclusief:
. een redigeerslag van het eerste subdeel;
. het bijpennen van een nog missend stukje essentiele verdieping in het eerste subdeel;
. diverse nog uit te werken ideeen in het hoofd opgeslagen (dat wordt doorskrieven komende weken);
. een boekske gelezen van Markus Heitz en met een boekske van Terry Brooks ben ik halverwege (>250K resp. 160K woorden)
. én veel feestgedruis.
Maar goed, de planning om eind februari de ruwe versie te hebben klaarstaan voor proeflezers ga ik wel redden.

Ben toch wel zeer benieuwd naar de beoordelingen van mijn twee inzendingen voor de Unleash Award in maart…

Ik heb nog geen idee of ik vanaf maart een paar maanden ga redigeren en/ of alvast aan deel 3 van mijn trilogie ga werken (een paar stukjes/ ideeen staan al gereed)?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: proeflezer
BerichtGeplaatst: 11 jan 2012, 08:08 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Proeflezer
Input ontvangen van Terence Lauerhohn op een inleidend hoofdstuk van subdeel 2; uitgebreid en prettig geformuleerd!
Vooral de bewustmaking/-wording van you know, show not tell, ed: heel goed, daar kan ik wat mee, naast de 'gewone' opmerkingen.
Peter, hartelijk bedankt!

Vorige week de redigeerslag van het eerste en tweede subdeel afgerond. .. ,,"" toegevoegd. Wat stukken herschreven, verwijderd, toegevoegd.
Hierdoor ook wat orde geschapen in de chaos die je zelf soms creeert als je niet volgordelijk schrijft cq her en der wat hoofdstukken in de steigers hebt staan. Ofwel:
. Een hoofdstuk is van subdeel 3 naar subdeel 2 verhuist;
. Hoofdstuk 1 van subdeel 3 is nu hoofdstuk 3;
. Een nieuw inleidend verhaal voor subdeel 3 gepend;
Netto winst: ik zit nu op een beter gestroomlijnd verhaal met als tussenstand bijna 107K woorden én weet nu beter hoe ik subdeel 3 kan gaan afronden. Daarmee wordt dit tweede deel van New Earth wel wat omvangrijker dan gedacht.

TIP: probeer eens een zoek/ vervang van 2 spaties door 1 spatie; bij mij is dat een steeds terugkomende fout.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 jan 2012, 08:09 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Soms zit je in een flow en ram je er duizenden woorden op een dagdeel uit. En soms loop je even vast in hoe je eigenlijk verder wilt, of knaagt een onbevredigend gevoel over wat je al geschreven hebt.

Mijn remedies/ ideeën (wie weet er nog meer?):

. Gewoon wat ik heb nog eens al redigerend nalezen, soms valt er dan wat (anders) op zijn plaats en heb ik weer een draadje om uit te werken;

. Ik pak ff een hoofdstuk verderop in het verhaal en schrijf die alvast, tot de inspiratie voor dat andere stuk weer terugkomt (of sla een brug). Beetje chaotisch, maar so hwat?

. Ik doe een duurloop van 20 km en ‘denk het door’ in plaats van te proberen woorden te produceren (ach, en zaterdagavond werkte dat zo goed dat ik wel de weg vond voor een moeilijke passage, maar de weg kwijtraakte in Wassenaar en via Katwijk terug moest naar Voorschoten. Één ding weet je dan zeker, die oliebollen ben je kwijt en dat wordt/ werd met krampen de 30 km voltooien. Maar goed, ook schrijven is volhouden).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2012, 12:03 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Contract
Zo, per 15 juni 2012 heb ik mijn contract bij Boefscout opgezegd van het 1e deel van de trilogie New Earth: De Doembrenger.

Heb ik mijn handen weer vrij om dit eerste deel aan te passen:
. Met alles wat ik geleerd heb het afgelopen jaar;
. Met nuttige zaken uit recensies;
. Met verbetering kleine foutjes;
. Met een betere aansluiting (wat kleine aanpassingen) tbv deel 2.

Uiteraard ga ik het tweede deel voltooien (druk doende, de komende paar maanden).

De naam van de trilogie wordt enigszins aangepast en de werktitels van deel 2 en 3 worden veranderd. Waarover later meer na de Unleash Award, anders schend ik anonimiteit cq word ik uitgesloten; ik heb namelijk de inleidende verhalen van subdeel 1 en subdeel 2 van mijn tweede boek ingestuurd zonder ook maar enige verwijzing. Leuk om mee te doen aan een wedstrijd, tegelijk een extra deskundige proeflezing (leve de jury) waar ik de vruchten (commentaar) van kan plukken én met een leuke klassering (hoop ik tenminste ) is dat meteen uitstekende PR.
Dit alles brengt met zich mee dat ik een deel van mijn website ook nog moet gaan aanpassen en aanvullen; ook leuk!

Publicaties
Nu ik een duidelijke richtdatum heb, kan ik de publicatie/ uitgeven van beide delen voor gaan bereiden. Ofwel:
. Illustraties van covers en landkaarten gaan organiseren;
. In gesprek gaan met een nieuwe uitgever;
. Ik overweeg ebook's;
. Daarnaast denk ik nog wat leuke marketingtrucs bedacht te hebben, waarover later meer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2012, 12:25 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 11 apr 2009, 09:12
Stemming:
Cool
Berichten: 2507
Woonplaats: Beek
Citaat:
Daarnaast denk ik nog wat leuke marketingtrucs bedacht te hebben, waarover later meer.


Zeer benieuwd, want die kan ik ook wel gebruiken :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2012, 14:40 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 08 nov 2004, 17:01
Stemming:
Blij
Berichten: 5714
Woonplaats: Zeist
Nationale vlag:
Netherlands
Toen ik dat las moest ik meteen aan jou denken :mrgreen: ! Hoe kan dat nou :cool: ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2012, 15:07 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 11 apr 2009, 09:12
Stemming:
Cool
Berichten: 2507
Woonplaats: Beek
Citaat:
Toen ik dat las moest ik meteen aan jou denken ! Hoe kan dat nou ?


Ja, Han, dat begrijp ik ook niet :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 30 maart 2012, 07:02 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Zie voor de nodige ervaringen opgedaan in een schrijfwedstrijd: http://www.purefantasy.nl/forum/viewtopic.php?p=221214#221214


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 feb 2013, 13:06 
Offline
Lid
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 17 sep 2010, 15:17
Berichten: 29
Woonplaats: Voorschoten
Je kan het wel druk hebben met schrijven:
Magische wetenschap is nu op 30%
Herrijzenis van de demon staat in de startblokken
Een nieuw kort verhaal in wording, maar voor welke wedstrijd?

Op Smashwords mijn eerste e-verhalenbundel geplaatst, (gratis te downloaden op https://www.smashwords.com/books/view/288427 ).
Zet deze link gerust door naar iedereen die je kent, zet het op je facebook, etc.. Feedback wordt gewaardeerd als 'gewone lezer'.

Iezegrimmig
De drie verhalen in deze verhalenbundel hebben iets gemeen: ontevredenheid en een soms wat grimmige sfeer; Iezegrimmig is dus de naam van deze verhalenbundel. Daarnaast hebben de verhalen meegedaan aan verschillende wedstrijden.

1. Het monster onder het bed
Inzending voor de Fantasystrijd van de stad Brugge, max. 1.500 woorden.
Een raadselachtige thriller met een vleugje paranormaal en fantasy.

2. De hebzuchtige koning
Inzending voor Grimmig van Fantastyval, max. 1.000 woorden.
Een fabelachtige fantasy in de sfeer van de sprookjes van Grimm met een licht horror gehalte.

3. De twee wensen van de Duivel
Inzending voor Thor van uitgeverij WereldBibliotheek*Fantasy.
Een literair fantasyverhaal met een tikje occult.
3e plaats


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 feb 2013, 14:46 
Offline
Chasing Dreamer
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 04 aug 2005, 22:13
Berichten: 5028
Je bent er maar druk mee! En een derde prijs, gefeliciteerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 feb 2013, 15:06 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker
Aantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lidAantal jaar lid

Geregistreerd: 08 nov 2004, 17:01
Stemming:
Blij
Berichten: 5714
Woonplaats: Zeist
Nationale vlag:
Netherlands
Even gelezen: Monster onder het bed.
Prima stuk :382: !


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling